MEER OMZET UIT JE WEBSITE DEEL 1:

Bepaal je ideale klant

De eerste stap naar meer omzet

Dit is het eerste artikel in een serie over welke eenvoudige stappen je moet nemen om meer conversie (meer inschrijvingen, meer opdrachten, meer verkoop) uit je website te halen.

In dit artikel leer je waarom het belangrijk is je ideale klant te bepalen en hoe je dat kan doen.

Een veelgemaakte fout op websites

Veel bedrijven maken de fout vooral zichzelf te presenteren en wat ze allemaal wel niet kunnen. Ze beschrijven zichzelf en de kenmerken van hun producten en diensten.

Een potentiële klant zal zich hier echter niet door aangesproken voelen.

Hoe moet het dan wel?

In plaats van kenmerken van je product/dienst te noemen, is het vooral belangrijk om de voordelen voor je klant te benoemen en te laten zien hoe jouw product/dienst hun problemen oplost.

Klanten kopen niet zo zeer producten maar oplossingen voor hun problemen.

Als je meer uit je website wilt halen, zoals meer inschrijvingen of meer verkoop, is het cruciaal dat je weet voor wie je website bedoeld is.

Als je mensen wilt overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn, zal je je in hen moeten verplaatsen.

Wat zijn de problemen van jouw klant, wat geeft hem/haar stress? Wat wil ze graag bereiken?

Vervolgens kan je laten zien hoe jouw product/dienst haar problemen oplost zodat ze kan bereiken wat ze graag wilt.

Hoe specifieker, hoe beter.

Ideale klant bepalen

Maar dan moet je natuurlijk eerst bepalen wie jouw ideale klant is.

Stel jezelf de volgende vraag: als je vandaag 10 nieuwe klanten kon hebben, maar ze allemaal een kloon moeten zijn van één van je bestaande klanten, welke bestaande klant zou dat dan zijn?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke klant geeft het meeste winst?
  • Van welke klant word ik niet chagrijnig?
  • Wie betaalt op tijd?
  • En heel belangrijk: welke klant is een plezier om mee samen te werken?
  • Van welke klant zou ik er echt graag meer willen hebben?

Je kan nog meer vragen toevoegen maar hiermee heb je al een aardig fundament.

Als je bepaald hebt welke van je huidige klanten specifiek voor jou ideaal zijn, vind daarna meer van hen door te veralgemeniseren en de volgende vragen te beantwoorden:

  • In welke industrie werken zij?
  • Welke producten en/of diensten leveren zij?
  • Wat is de omvang van hun bedrijf (denk aan omzet, aantal medewerkers, filialen etc)?
  • Wat zijn hun zakelijke ambities (denk ook aan hun missie en doel)?

Vraag je vervolgens af wat deze klanten aan jou waarderen. Dit zal je helpen om vergelijkbare toekomstige klanten aan te trekken.

Nu je weet wie je zoekt, en waarom ze jou zoeken, kan je je website op hen afstemmen. Bekijk je website alsof jij die ideale klant bent.

Vraag je af:

  • Is de taal juist? Zal het hen aanspreken?
  • Zijn de afbeeldingen boeiend?
  • Is de informatie relevant en interessant?

Let erop dat je het vanuit je ideale klant bekijkt en niet vanuit jezelf.

Het doel is jouw website af te stemmen op jouw ideale klant en op niemand anders.

Veel bedrijfseigenaren vinden dit moeilijk omdat ze bang zijn dat ze klanten zullen missen door zich te richten op één bepaalde klant.

Maar als je iedereen probeert aan te trekken, trek je uiteindeljk niemand aan.

Bedenk dat je hierdoor ook van de klanten afraakt die jouw hoofdpijn en slapeloze nachten bezorgen… die jou meer kosten, emotioneel en/of financieel, dan dat ze je waard zijn.

En als je hebt vast gesteld wie je ideale klant is, lijkt het je dan niet heerlijk en logisch om meer van hen aan te trekken?

En daarna?

Als je bepaald hebt wie je ideale klant is, kan je vervolgens je website richten op je ideale klant.

Hoe doe je dat? Welke teksten moet je schrijven? Hoe word je beter gevonden? Hoe krijg je meer conversie?

In de volgende artikelen vertel ik hier meer over.

Deze artikelen zal ik de komende weken gaan schrijven. Als je graag een email wilt ontvangen als ik deze artikelen geplaatst heb, geef dan hieronder je mailadres op.

Je ontvangt dan ook een eenvoudig werkblad met de vragen om je ideale klant te bepalen. Als je dat uitprint en op je tafel of bank neerlegt, is de kans groter dat je er ook werkelijk iets mee gaat doen!

 

Werkblad

Werkblad Ideale Klant

Ideale klant

Zo in je inbox

+ nieuwe artikelen

Ik zal je niet spammen en je kan je gemakkelijk met 1 klik uitschrijven.

Als je interesse hebt in een onderhouds- en ondersteuningspakket voor je website, vul dan onderstaand formulier in. Ik neem vervolgens z.s.m. contact met je op voor overleg.

Share This