Waarom en hoe bepaal je je ideale klant voor je website

Bepaal je ideale klant

Bepaal Ideale Klant

Een veelgemaakte fout op websites

Veel bedrijven maken de fout vooral zichzelf te presenteren en wat ze allemaal wel niet kunnen. Ze beschrijven zichzelf en de kenmerken van hun producten en diensten.

Een potentiële klant zal zich hier echter niet door aangesproken voelen.

Hoe moet het dan wel?

In plaats van kenmerken van je product/dienst te noemen, is het vooral belangrijk om de voordelen voor je klant te benoemen en te laten zien hoe jouw product/dienst hun problemen oplost.

Klanten kopen niet zo zeer producten maar oplossingen voor hun problemen.

Als je meer uit je website wilt halen, zoals meer inschrijvingen of meer verkoop, is het cruciaal dat je weet voor wie je website bedoeld is.

Als je mensen wilt overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn, zal je je in hen moeten verplaatsen.

Wat zijn de problemen van jouw klant, wat geeft hem/haar stress? Wat wil ze graag bereiken?

Vervolgens kan je laten zien hoe jouw product/dienst haar problemen oplost zodat ze kan bereiken wat ze graag wilt.

Hoe specifieker, hoe beter.

Ideale klant bepalen

Maar dan moet je natuurlijk eerst bepalen wie jouw ideale klant is.

Stel jezelf de volgende vraag: als je vandaag 10 nieuwe klanten kon hebben, maar ze allemaal een kloon moeten zijn van één van je bestaande klanten, welke bestaande klant zou dat dan zijn?

Stel jezelf de volgende vragen:

    • Welke klant geeft het meeste winst?
    • Van welke klant word ik niet chagrijnig?
    • Wie betaalt op tijd?
    • En heel belangrijk: welke klant is een plezier om mee samen te werken?
    • Van welke klant zou ik er echt graag meer willen hebben?

Je kan nog meer vragen toevoegen maar hiermee heb je al een aardig fundament.

Als je bepaald hebt welke van je huidige klanten specifiek voor jou ideaal zijn, vind daarna meer van hen door te veralgemeniseren en de volgende vragen te beantwoorden:

    • In welke industrie werken zij?
    • Welke producten en/of diensten leveren zij?
    • Wat is de omvang van hun bedrijf (denk aan omzet, aantal medewerkers, filialen etc)?
    • Wat zijn hun zakelijke ambities (denk ook aan hun missie en doel)?

Vraag je vervolgens af wat deze klanten aan jou waarderen. Dit zal je helpen om vergelijkbare toekomstige klanten aan te trekken.

Nu je weet wie je zoekt, en waarom ze jou zoeken, kan je je website op hen afstemmen. Bekijk je website alsof jij die ideale klant bent.

Vraag je af:

    • Is de taal juist? Zal het hen aanspreken?
    • Zijn de afbeeldingen boeiend?
    • Is de informatie relevant en interessant?

Let erop dat je het vanuit je ideale klant bekijkt en niet vanuit jezelf.

Het doel is jouw website af te stemmen op jouw ideale klant en op niemand anders.

Veel bedrijfseigenaren vinden dit moeilijk omdat ze bang zijn dat ze klanten zullen missen door zich te richten op één bepaalde klant.

Maar als je iedereen probeert aan te trekken, trek je uiteindelijk niemand aan.

Bedenk dat je hierdoor ook van de klanten afraakt die jou hoofdpijn en slapeloze nachten bezorgen… die jou meer kosten, emotioneel en/of financieel, dan dat ze je waard zijn.

En als je hebt vast gesteld wie je ideale klant is, lijkt het je dan niet heerlijk en logisch om meer van hen aan te trekken?

En daarna?

Als je bepaald hebt wie je ideale klant is, kan je vervolgens je website richten op je ideale klant.

Hoe doe je dat? Welke teksten moet je schrijven? Hoe word je beter gevonden? Hoe krijg je meer conversie?

In volgende artikelen vertel ik hier meer over.

Schrijf je in voor mijn tips & tricks, uiteraard kan je je elk moment weer uitschrijven.

Mijn beste tips voor je website in je inbox

Heb je een vraag

Wil je een persoonlijke tip voor je website?

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Scroll naar top

Ontvang tips & tricks voor je website in je inbox

Schrijf je in voor mijn Tips & Tricks. Schrijf je uit met één klik wanneer je maar wilt.

Ik ga zorgvuldig om met je emailadres. Hier is mijn privacybeleid.