bepaal ideale klant
Inhoud

    Een veelgemaakte fout op websites

    Veel bedrijven maken de fout vooral zichzelf te presenteren en wat ze allemaal wel niet kunnen. Ze beschrijven zichzelf en de kenmerken van hun producten en diensten.

    Een potentiële klant zal zich hier echter niet door aangesproken voelen.

    Hoe moet het dan wel?

    In plaats van kenmerken van je product/dienst te noemen, is het vooral belangrijk om de voordelen voor je klant te benoemen en te laten zien hoe jouw product/dienst hun problemen oplost.

    Klanten kopen niet zo zeer producten maar oplossingen voor hun problemen.

    Als je meer uit je website wilt halen, zoals meer inschrijvingen of meer verkoop, is het cruciaal dat je weet voor wie je website bedoeld is.

    Als je mensen wilt overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn, zal je je in hen moeten verplaatsen.

    Wat zijn de problemen van jouw klant, wat geeft hem/haar stress? Wat wil ze graag bereiken?

    Vervolgens kan je laten zien hoe jouw product/dienst haar problemen oplost zodat ze kan bereiken wat ze graag wilt.

    Hoe specifieker, hoe beter.

    Ideale klant bepalen

    Maar dan moet je natuurlijk eerst bepalen wie jouw ideale klant is.

    Stel jezelf de volgende vraag: als je vandaag 10 nieuwe klanten kon hebben, maar ze allemaal een kloon moeten zijn van één van je bestaande klanten, welke bestaande klant zou dat dan zijn?

    Stel jezelf de volgende vragen:

    • Welke klant is een plezier om mee samen te werken?
    • Welke klant geeft het meeste winst?
    • Wie betaalt op tijd?
    • Van welke klant zou ik er graag meer willen hebben?

    Je kan nog meer vragen toevoegen maar hiermee heb je al een aardig fundament.

    Als je bepaald hebt welke van je huidige klanten specifiek voor jou ideaal zijn, vind daarna meer van hen door te veralgemeniseren en de volgende vragen te beantwoorden:

    • In welke industrie werken zij?
    • Welke producten en/of diensten leveren zij?
    • Wat is de omvang van hun bedrijf (denk aan omzet, aantal medewerkers, filialen etc)?
    • Wat zijn hun zakelijke ambities (denk ook aan hun missie en doel)?

    Vraag je vervolgens af wat deze klanten aan jou waarderen. Dit zal je helpen om vergelijkbare toekomstige klanten aan te trekken.

    Nu je weet wie je zoekt, en waarom ze jou zoeken, kan je je website op hen afstemmen. Bekijk je website alsof jij die ideale klant bent.

    Vraag je af:

    • Is de taal juist? Zal het hen aanspreken?
    • Zijn de afbeeldingen boeiend?
    • Is de informatie relevant en interessant?

    Let erop dat je het vanuit je ideale klant bekijkt en niet vanuit jezelf.

    Het doel is jouw website af te stemmen op jouw ideale klant en op niemand anders.

    Veel bedrijfseigenaren vinden dit moeilijk omdat ze bang zijn dat ze klanten zullen missen door zich te richten op één bepaalde klant.

    Maar als je iedereen probeert aan te trekken, trek je uiteindelijk niemand aan.

    Bedenk dat je hierdoor ook van de klanten afraakt die jou hoofdpijn en slapeloze nachten bezorgen… die jou meer kosten, emotioneel en/of financieel, dan dat ze je waard zijn.

    En als je hebt vast gesteld wie je ideale klant is, lijkt het je dan niet heerlijk en logisch om meer van hen aan te trekken?

    En daarna?

    Als je bepaald hebt wie je ideale klant is, kan je vervolgens je website richten op je ideale klant.

    Als deze ideale klant op je website komt, wil je natuurlijk graag dat deze vervolgens een actie uitvoert op je website zoals iets aanvragen, ergens voor inschrijven, contact opnemen, iets kopen etc.

    Hoe je ervoor kan zorgen dat je meer aanvragen, inschrijvingen of verkopen krijgt via je website kan je lezen in mijn artikel “Meer aanvragen of verkopen via je website: 5 tips om de conversies op je website te verhogen“.

    Meer omzet

    Bepaal je ideale klant

    Sandra van Zanten

    Op de hoogte blijven?

    Schrijf je in op mijn nieuwsbrief voor tips voor je website en updates over nieuwe producten.

    Nieuwsbrief (#4)

    Ik bombardeer je niet met emails en ga zorgvuldig om met jouw gegevens zoals beschreven in de privacyverklaring.
    Je kan eenvoudig uitschrijven via de uitschrijflink in de emails.