website conversie
Inhoud

    Zou je meer aanvragen, inschrijvingen of verkopen via je website binnen willen krijgen?

    Dan wil je meer conversies. Ik zal je laten zien hoe je de conversies op je website kan verhogen. 

    Eerst zal ik kort uitleggen wat conversies zijn en hoe je ze kan meten. Vervolgens laat ik 5 methoden zien waarmee je je website conversies kan verhogen.

    Wat zijn website conversies?

    Wat bedoelen we met conversies?  Een conversie betekent dat een bezoeker een gewenste actie uitvoert via je website. Het kan bijvoorbeeld een aanvraag zijn via telefoon of e-mail over je producten of diensten. Het kunnen ook andere acties van gebruikers zijn zoals een aanmelding voor een nieuwsbrief, een product of dienst kopen etc.

    Waarom zijn conversies op je website belangrijk?

    Een website zonder conversies is vrij nutteloos. Dan is het alleen een soort visitekaartje. Dat is een gemiste kans want je kan je website ook gebruiken om 24/7 voor je te werken en meer omzet te genereren. Het scheelt tijd en geld die je weer aan andere en waarschijnlijk ook leukere dingen kan besteden.

    Welke conversies?

    Het allereerste wat je moet doen, is beslissen wat je wilt dat je website-bezoekers doen. Als je website een aantal pagina’s heeft, wil je dit misschien per pagina doen, vooral als je een verscheidenheid aan producten of diensten aanbiedt. 

    Maak een lijstje van de pagina’s van je website met de actie die je wilt dat de bezoeker uitvoert op de pagina. 

    Bekijk of jouw website de bezoeker aanmoedigt om de gewenste actie te ondernemen. 

    Hoe meet je website conversies?

    Je kan Google Analytics gebruiken om conversies bij te houden door doelen in te stellen die conversies bijhouden voor specifieke bezoekersacties. 

    Voordat we doelen instellen, moet je weten welke acties je de bezoekers willen laten uitvoeren op elke pagina van je website. 

    Vervolgens kan je relevante doelen instellen, zodat je kan beginnen met het bijhouden van conversies.

    Google heeft een eenvoudige handleiding gemaakt over het instellen van doelen, die je hier kan bekijken. Als je liever een video bekijkt, kan je hieronder een video bekijken van Google Analytics Academy:

    Er zijn een aantal verschillende doeltypen die je kan maken. Het beste om mee te beginnen is een eenvoudige URL-bestemmingsdoel. Een voorbeeld hiervan is de bedankpagina als iemand iets heeft aangevraagd of de laatste pagina in het verkoopproces..

    Door de conversieratio bij te houden krijg je een duidelijk beeld van hoe bezoekers je website gebruiken. Je zal kansen zien voor verbetering en waar je je tijd het beste aan kan besteden. 

    Hoe verbeter ik mijn website conversies?

     Hieronder beschrijf ik vijf zaken die belangrijk zijn voor conversies op je website. 

    Dit is zeker geen volledige lijst, maar het zijn wel vijf belangrijke dingen die in orde moeten zijn op je website.

    1) Eenvoudig responsief ontwerp

    Weet je dat voor de gemiddelde bedrijfswebsite ten minste 40% van het verkeer afkomstig is van een mobiele telefoon of tablet?

    Als je website niet goed te gebruiken is op mobiele apparaten raak je die bezoekers kwijt.

    Het is 2019 als ik dit schrijf maar er zijn nog steeds websites die niet goed worden weergegeven op mobiele telefoons of tablets en dus niet responsief zijn. Het is toch zonde om zoveel potentiële klanten te verliezen doordat je website niet op hun scherm past?

    2) Oproep tot actie

    Een call-to-action of CTA is een afbeelding, een knop of tekstregel die je bezoekers, leads en klanten oproept om actie te ondernemen op je pagina. Elke pagina van je website moet een specifieke actie hebben die je door de gebruiker wilt laten uitvoeren.

    De CTA moet opvallen op de pagina. De eenvoudigste manier om dit te doen, is door een kleur te kiezen die eruit springt, die de blik trekt en de aandacht van je bezoekers trekt.

    Het belangrijkste om te onthouden is dat je het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk wilt maken om de volgende stap te zetten. Of dit nu het invullen van een formulier is, op een andere pagina klikken, een aankoop doen of gewoon de telefoon opnemen en bellen. Als de gewenste actie goed opvalt, zal dat helpen om de conversies te verhogen.

    3) Sociale bewijskracht (social proof)

    Het gebruik van sociale bewijskracht oftewel social proof is een krachtige manier om de conversiepercentages van je website te verhogen.

    Wanneer bezoekers positieve commentaren lezen van anderen, geeft dat vertrouwen. Bezoekers die je vertrouwen, zullen eerder overgaan tot een actie op je site. Vertrouwen is een belangrijke factor in het verkoopproces.

    De sociale bewijskracht moet goed zichtbaar zijn op je website en voorkomen op je homepagina,  producten- en dienstenpaginaś en alle verkooppagina´s. 

    Voorbeelden van sociale bewijskracht:

    • Beoordelingen van klanten
    • Case studies
    • Social media
    • Certificeringen
    • Prijzen/onderscheidingen

    Het is belangrijk dat de bezoeker meteen bij het eerste bezoek vertrouwen in je krijgt.

    Zorg er dus voor dat je website sociale bewijskracht effectief weergeeft en laat zien dat je expert bent in de oplossingen die je je klant biedt.

    4) Goede content

    Goede content is uiteraard belangrijk. En regelmatig nieuwe content toevoegen ook.

    Dit is echter voor de meeste bedrijfseigenaren lastig omdat ze geen geoefende schrijvers zijn. 

    Wat is goede website content?

    Goede content

    •     spreekt je ideale klant aan
    •     spreekt rechtstreeks met je bezoekers in hun taal. Geen jargon en meer “jij”/“u” dan “ik” of “wij”
    •     beschrijft de voordelen voor je klant en laat zien zien hoe jouw product/dienst hun problemen oplost
    •     spoort de bezoeker aan de gewenste actie uit te voeren

    Over ons pagina

    Besteed aandacht aan de “Over ”-pagina.  De ’Over’ pagina is meestal de 2de of 3de meest bezochte pagina op je website.

    Wanneer je een bedrijf met werknemers hebt, plaats werknemers dan op de ‘Over’ of ‘Ontmoet het team’ pagina. Hiermee kunnen potentiële en bestaande klanten een persoonlijkere band met je team opbouwen en iets meer te weten komen over de mensen met wie zij werken.

    Consistente toon

    Zorg voor een consistente toon op je website, in blogartikelen en sociale media. Voor sommige bedrijven is dit een professionele toon, voor anderen is de toon joviaal en vertrouwd. Dit is afhankelijk van je branche en ideale klant. 

    Uitbesteden

    Als het lastig is om zelf de content te schrijven, overweeg dan het uit te besteden. Het herschrijven van je website zodat het je perfecte klant aantrekt, zal je helpen jouw verhaal te delen en je website naar een hoger niveau te tillen.

    5) Website snelheid

    Wat betreft de snelheid van je website, maakt de eerste indruk echt het verschil.  Je hebt ongeveer 5 seconden om de aandacht van je bezoekers te trekken, anders loop je het risico dat ze vertrekken en naar een website van de concurrent gaan.

    Websitesnelheid is ook een ranking factor bij de belangrijkste zoekmachines. Een snellere website geeft dus niet alleen een betere gebruikerservaring maar komt ook je plaats in de zoekresultaten ten goede.

    Je website zou binnen 2 seconden moeten laden. Dan houd je nog enkele seconden over om de bezoeker je website snel te laten checken zoals bijvoorbeeld de kop, afbeeldingen en het eerste deel van de inhoud.

    In mijn artikel “Heb ik een snelle website” laat ik zien (in video en tekst) hoe je de snelheid van je website kan bepalen met GTMetrix en Google Page Speed Insights.

    Tijd om je website conversies te verhogen!

    Hoe zit het met deze vijf factoren op je website?

    Je vindt vast wel iets dat verbeterd kan worden zodat je meer conversies krijgt op je website.

    Als je hier hulp bij wilt, neem dan contact met mij op.

    Meer omzet

    Meer aanvragen of verkopen via je website: 5 tips om de conversies op je website te verhogen

    Sandra van Zanten

    Op de hoogte blijven?

    Schrijf je in op mijn nieuwsbrief voor tips voor je website en updates over nieuwe producten.

    Ik bombardeer je niet met emails en ga zorgvuldig om met jouw gegevens zoals beschreven in de privacyverklaring.
    Je kan eenvoudig uitschrijven via de uitschrijflink in de emails.