Responsive webdesign heeft veel voordelen die o.a. te maken hebben met SEO (zoekmachine optimalisatie), het bereiken van een groter publiek en conversie (het omzetten van bezoekers in leads).
In dit kan je lezen wat responsive webdesign is en waarom het belangrijk is dat een website responsive is.
Wat is responsive webdesign?
Een responsive website past zich aan aan de schermgrootte van het apparaat zodat een responsive website goed te lezen en te gebruiken is op zowel mobiele telefoons, tablets als (brede) desktopschermen.
Gebruikers van een responsive website hoeven niet van links naar rechts te scrollen of in- en uit te zoomen om teksten te kunnen lezen of afbeeldingen te kunnen zien. Op een mobiele site zit voldoende ruimte tussen links zodat een bezoeker niet per ongeluk op de verkeerde link klikt.
Wat is het verschil tussen een mobiele website en een responsive website?
Veel mensen verwarren een mobiele website met een responsive website maar het is niet hetzelfde. Een mobiele website ziet er goed uit op mobiele apparaten maar ziet er minder goed uit op apparaten met hogere resoluties.
Meestal is er een desktop versie van een website en zijn daarvan enkele pagina’s (meestal op een m.subdomein) geoptimaliseerd voor mobiel. Dit zijn dan andere pagina’s dan de pagina’s op de desktopversie.
De desktopversie ziet er dan goed uit op de gemiddelde desktop en de mobiele versie ziet er goed uit op een bepaalde mobiele telefoon. Op de schermgroottes daarbuiten zien ze er echter minder goed uit.
Waarom een responsive website laten maken?
Wat zijn de voordelen van responsive webdesign en waarom is het de investering waard om een niet-responsive website om te laten zetten in een responsive website?
1) Een responsive website bereikt een groter publiek.
Steeds meer mensen gebruiken een tablet of mobiele telefoon voor hun online activiteiten (sociaal netwerken, winkelen, onderzoeken, zoeken op google etc).
Als een website niet goed leesbaar is op een mobiele telefoon zullen de meeste van de bezoekers de website verlaten en raak je dus bezoekers en mogelijke klanten kwijt. Aan de andere kant zullen bezoekers langer op de website blijven en eerder klant worden als de website goed te bekijken is op verschillende apparaten. Het is dus een onderdeel van conversie optimalisatie.
Wat conversie is en hoe je deze kan optimaliseren kan je lezen in mijn artikel “Meer aanvragen of verkopen via je website: 5 tips om de conversies op je website te verhogen“.
De kans dat bezoekers een website verlaten is vijf maal groter op een website die niet goed weergegeven wordt op mobiel.
2) Eén website om te onderhouden.
Zoals hierboven al gezegd is het voordeel van een responsive website t.o.v. een mobiele website dat je maar één website hoeft te onderhouden. Aanpassingen aan pagina’s (de inhoud) en aan de functionaliteit (de code) worden automatisch doorgevoerd op zowel desktop als mobiele apparaten. Dit scheelt uiteraard veel tijd en geld.
3) Hoger in de zoekresultaten.
Omdat Google ook het belang van een responsive website inziet, verschijnt een responsive website hoger in de zoekresultaten van Google dan een niet-responsive website. Het is dus ook belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hierdoor blijf je je concurrentie voor en is de kans ook groter dat mensen je website zullen bezoeken.
4) Een responsive website is toekomstbestendig.
Mobiel is de toekomst van het internet. Aan de andere kant worden desktopschermen juist groter. Er komen steeds weer apparaten bij met verschillende schermgroottes en resoluties. Omdat een responsive website zich aanpast aan verschillende resoluties zal een responsive website er ook op toekomstige apparaten goed uitzien.
5) Een consistent design op alle apparaten.
Met een responsive website behoudt je een consistent ontwerp van je website op verschillende apparaten i.p.v. verschillende pagina’s met een andere uitstraling voor verschillende apparaten.
Wat zijn de nadelen van responsive websites?
Geen technologie of ontwerptechniek is perfect en responive webdesign is geen uitzondering. Toch wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.
De belangrijkste nadelen zijn:
- Responsive webdesign is niet geschikt voor complexe websites die specifieke mobiele functies gebruiken. Als een website bijvoorbeeld gebruik maakt van camera’s, GPS of andere mobiele functies dan kan een mobiele website een betere keuze zijn.
- Als een responsive website niet goed gebouwd is, kan dat de mobiele versie vertragen. Bij het maken van een responsive website moet er rekening mee gehouden worden dat de website zo snel mogelijk laadt op een mobiel apparaat en dat de website alleen items laat zien die op een mobiele browser weergegeven kunnen worden.
Is mijn website responsive?
Google heeft de Mobielvriendelijke Test ontwikkeld. Hier kan je testen of je website goed weergegeven wordt op mobiele apparaten.
Op de website www.responsivedesignchecker.com is mooi zien hoe een website eruit ziet op verschillende apparaten.
Indien het ontwerp van je website zes jaar of langer geleden gemaakt is, is je website waarschijnlijk niet responsive.
Hoeveel kost het om mijn website responsive te laten maken?
Hoeveel het kost om een website responsive te laten maken is afhankelijk van verschillende factoren zoals de complexiteit van de website, het aantal pagina-ontwerpen binnen de website en van de manier waarop de vormgeving van de website gecodeerd is.
Neem contact op om te laten inschatten hoeveel het zou kosten om je website responsive te maken of een nieuwe responsive website te laten maken.
Conclusies
- Een responsive website zal het aantal bezoekers en conversies van je website doen toenemen.
- Een responsive website is beter, makkelijker en sneller te onderhouden dan een aparte mobiele site.
- Bijna elke website kan responsive gemaakt worden. De kosten hangen af van o.a. de complexiteit van de website.